Ahad, 4 Julai 2010

Air Fadhilat


 Air Fadhilat (RM 20.00)

Apa Itu Air Fadhilat?

Air Fadhilat ialah minuman kesihatan tradisional dengan ramuan herba yang diformulakan daripada tanaman Bunga Catharanthus Roseus dan bijian Java Brucea . Formula ini telah digunakan sejak berzaman dulu untuk tujuan kesuhatan yang lebih baik dan juga sebagai menangani pelbagai masalah penyakit. Kini Fadhilat Herbs telah membuat minuman ini sebagai satu bahan komersil supaya ia dapat memeberi faedah yang boleh digunakan oleh semua golongan.



Catharanthus Roseus
Catharantus Roseus secara umumnya dikenali sebagai Prewinkle ataupun Bunga Kemunting Cina. Tanaman ini dipercayai berasal dari Madagascar dan selalunya tumbuh di kawasan tanah yang berpasir berhampiran dengan pantai.
Menjadi sebahagian daripada aset komesil dalam kesihatan, Catharanthus Roseus yang telah diketahui semenjak zaman dulu kala lagi untuk menghalang dan mengawal penyakit diarrheoa, kencing manis, kanser, alahan kulit, resdung, dan leukimia. Kebiasaannya, penggunaan herba ini memberi kesan yang positif pada penyakit-penyakit tersebut. Kandungan aktif yang terdapat di dalam Catharanthus Roseus termasuk leorosine, norharman, lochnerine, vindolene,akuamine, vincamine, vileurosine dan vincrisine- kandunagn yang biasanya terdapat dalam proses perubatan kimoterapi.


Java Brucea
Java Brucea (Melada Pahit) ialah ramuan herba kayu yang tumbuh di kawasan bermatahari. Seperti Catharanthus Roseus, Java Brucea telah digunakan secara tradisional dalam mengani dan mengawal masalah hypertension, masalah sendi, asma, resdung dan darah tinggi. Sebagai tambahan, herba ini telah terbukti dalam mengani maslah kanser dan buah pinggang.


Penggunaan kedua-dua herba diatas ini telah disokong oleh Institut Sains Biologikal, Universiti Malaya. selaian itu kajiselidik yang dilakukan oleh Institut Kajiselidik Taiwan telah mengesahkan herba ini mampu memusnahkan bakteria yang menjadi penyebab kepada ameobic dysentry. Keberkesanan herba ini juga tela disahkan oleh syarikat farmasi gergasi dari Jerman, Merck semenjak 1901. Buat masa ini, kajiselidik sedang dijalankan oleh saintis Thailand dan Hong Kong untuk mengekstrakkan kandunagn anti-kanser yang terdapat di dalam Java Brucea.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan